تبلیغات
اندیشه هایم - اندیشه های من

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

آنچه گفته می آید، مجموعه اندیشه های من در موضوعات مختلف معرفتی است!

اندیشه هایی که به مرور شکل خود را یافته اند و حالا می شود آنها را با واژه هایی قاب گرفت و در معرض اندیشه دیگران قرار داد!

مرگ خبر نمی کند! می خواهم فعلا که زنده هستم آنچه را از اسلام فهمیده ام و به اندیشه ام نشسته است و آن را باور کرده ام بنویسم! شاید بدرد بخورد!

اگر در این بین مرگم فرا رسید، این وبلاگ روز قیامت شهادت خواهد داد که من چگونه می اندیشیدم! زیرا انسان است و اندیشه هایش! حتی برای این که معلوم شود، زشت کارهای انسان چقدر عمق یافته است، و یا اعمال نیکش چقدر درست بوده و خداوند آن را خالص تشخیص داده و پذیرفته است، باید دید در اندیشه هایش و باوری که نسبت به آنها دارد چه تغییری رخ داده است!

آنچه می نویسم کمتر با استدلال همراه است! فکر می کنم اندیشه های درست، به صرف تصور، تصدیق می شود فقط کافی است درست گفته شود و درست شنیده گردد!

دوستان می توانند موضوعاتی که فکر می کنند مرز بندی درستی از منظر اندیشه اسلامی درباره آنها ندارند مطرح کنند تا اندیشه خودم را درباره آنها بنویسم.





نوع مطلب :
برچسب ها : اندیشه، تصور درست، اسلام، مرگ، شهادت در قیامت،
لینک های مرتبط :
یکشنبه 23 شهریور 1393 06:16 ب.ظ
سلام
چند تا سوال داشتم، ممنون می شم جواب بدید.
- لاک زدن برای خانم ها شرعا چه حکمی داره؟
- آیا نوع رنگ لاکی که استفاده می شه، این حکم رو تغییر می ده؟
- آرایش کردن ملایم برای خانم ها از نظر شرعی چه حکمی داره؟
- استفاده از انگشتر یا دستنبند یا ساعت از نظر شرعی چه حکمی داره؟
- این که بغضی از مراجع تقلید، استفاده از دیزاین ناخن رو مبطل وضو نمی دانند، به این معنی است که استفاده از دیزاین ناخن از نظر شرعی اشکالی ندارد؟
من تمام موارد بالا رو رعایت می کنم، یعنی حتی از انگشتر هم استفاده نمی کنم، ولی این موضوع برام دل مشغولی داره. دوست دارم که می تونستم استفاده کنم چون خیلی روحیه ام رو بهتر و شاداب تر می کنه. ممنون می شم راهنماییم کنید.
سید علی روح بخش

سلام علیکم
پاسخ به سؤال اول: حکم زینت را دارد و باید از دید نامحرم پوشیده بماند و در ضمن مانع رسیدن آب وضو و غسل هم نباشد!
پاسخ به سؤال دوم: اگر رنگ آن تنها با دقت قابل مشاهده باشد زینت محسوب نمی شود.
پاسخ به سؤال سوم: اگر در حد عرف جامعه باشد به نوعی که با این آرایش صورت فرد شاخص نمی شود اشکالی ندارد.
دستبند که قطعا زینت است و شرعا نباید در دید نامحرم باشد ولی انگشتر و ساعت بسته به طرح ایندو است که زینت محسوب شود یا نه!
پاسخ به سؤال چهارم: وقتی کسی ناخن می کارد دیگر نمی تواند آب وضو و غسل را زیر پوستش برساند لذا وضویش حکم جبیره پیدا می کند و اشکالی ندارد. ولی از نظر این که این عمل زیور است و در دین مرد نامحرم است ربطی به صحت وضو ندارد!
استفاده زیور آلات برای زن شادابی می آورد ولی بروز دادن اینها جلوی چشم نامحرم افسردگی آور است چون دیکران را به افکار مسموم می کشاند. می توانید از زیورآلات با رعایت حفظ حدود شرعی استفاده کنید.
شنبه 15 شهریور 1393 05:59 ب.ظ
سلام حاج آقا
میلاد امام رضا (ع) برای شما و تمامی کاربران عزیز مبارک باشه.
چندتا سوال داشتم از خدمتتون
- از نظر شرعی حق کارفرما بر کارمند و حق کارمند بر کارفرما چیه؟ تو او مدتی که انسان برای کسی دیگر کار می کنه، به جز ضروریات مثل نماز و غذا و رفع حاجت، بقیه وقتش باید متعلق به کارفرما باشه یا نه، می تونه مابین کارهاش مثلا مطالعه هم بکنه، یا تلفنی هم با کسی صحبت کنه یا ...؟
- اگر تو تمام سیستم شرکتی، دوربین مداربسته باشه و مدام این دوربین ها چک بشه، خوندن نماز مقابل این دوربین ها برای خانم ها مشکلی نداره؟
به خصوص اگر خانمی مقید به نماز اول وقت باشه، با توجه به این که بعضی روزها نمی تونه نماز بخونه، چی کار باید بکنه؟
- استفاده از این دوربین های مداربسته برای چک کردن عملکرد کارکنان، مشکل شرعی نداره و حریم خصوصی افراد را به مخاطره نمی اندازه؟
سید علی روح بخش

سلام علیکم
پاسخ سؤال اول: انجام کارهای شخصی در صورتی که عرفا به کار ضربه ای نزند و از کیفیت آن نکاهد اشکالی ندارد!
پاسخ سؤال دوم: اشکالی ندارد!
پاسخ سؤال سوم: در سجاده اش بنشیند و به میزان وقتی که برای نماز می گذاشته است ذکر بگوید!
پاسخ سؤال چهارم: محیط کار، محیط خصوصی نیست مگر این که در جایی که کارمندان استراحت می کنند دوربین باشد که خلاف شرع است!
سه شنبه 4 شهریور 1393 01:03 ب.ظ
سلام
در خواست یک راهنمایی از شما دارم.
من 5-6 باری خواب دیده ام که توانایی پریدن و پرواز کردن را پیدا کرده ام و به راحتی می توانم در هوا حرکت کنم و از این پشت بام به اون پشت بام بپرم(در خواب بال ندارم و به آسمان هم نرفتم).
ممنون می شوم که اگر تعبیر این خواب های من را می دانید، راهنماییم کنید.
پسر،24 ساله و مجرد هستم
سید علی روح بخش

سلام علیکم
به نظرم خواب پرواز بیشتر حاکی از ساده انگاری کاری باشد که قصد انجامش را دارید و یا در حال انجامش هستید. البته نه لزوما ساده انکاری از نوع توهم و غلطش بلکه بیشتر منظور این است که به کاری که می کنید امید زیادی دارید!
شنبه 25 مرداد 1393 01:24 ق.ظ
سلام حاج آقا،تونستین یه سری به وبم بزنین
wddg.mihanblog.com
سید علی روح بخش

سلام علیکم
درباره ماهی و ... ؟
جمعه 24 مرداد 1393 06:54 ب.ظ
سلام
آیا اقتضای توحید افعالی، عدم درخواست از مردم است؟ شاید بفرمایید اینها واسطه اند! ولی بازهم(هر چند واسطه باشند) ما آنها را صاحب تاثیر می بینیم!
یک درخواست داشتم و اون اینکه: معانی تسبیحات اربعه(سبحان الله مخصوصا) چیه؟ممنون میشم اگر اشاره ای هم به وجه تسمیه تسبیحات اربعه بفرمایید.
شکرا.
سید علی روح بخش

سلام علیکم
به متن مراجعه کنید!
سه شنبه 21 مرداد 1393 01:39 ق.ظ
سلام
اینکه گفته می شود برای حق الناس حتی اگر انسان هم ببخشد خدا نمی بخشد واقعا صحت دارد ؟
اگر دو نفر با هم مشکلی داشته باشند و در حق یک طرف ظلمی شود و آن طرف بگوید هیچ وقت نمی بخشمت ولی با گذر زمان این آتش در او سرد شود و ببخشد ُ آیا باز حق الناس بر گردن فرد است ؟
سید علی روح بخش

سلام علیکم
توبه از ستم در حق دیگری دو مرحله دارد: اول راضی شدن مظلوم و دوم طلب مغفرت از خداوند. اگر مظلوم ما را بخشید و ما از خداوند برای خطایمان طلب بخشش نکنیم خب او هم ما را نمی بخشد!
ناراحت تمودن انسانها مثل زخمی ساختن آنهاست. اگر جای زخمی بهبود یابد دلیل بر آن است که دیگر دیه به گردن ما نیست؟! ناراحت نمودن دیگران زخم زدن به روح آنهاست و زخم به روح بدتر از زخم به جسم است!
شنبه 11 مرداد 1393 06:28 ب.ظ
سلام
2تا درخواست از محضرتون داشتم:
1.یکی از اقوام به مدت یک هفته است که گم شده و ما همه جا را گشتیم ولی انگار آب شده رفته تو زمین ؛ می خواستم ببینم آیا ذکر و دستور العملی برای اینکه بفهمیم کجاست سراغ دارید؟
2.حضرت امام رحمة الله در کتاب چهل حدیث در بحث تفکر اشاره ای به "تفکر در احوال نفس" میکند؛ولی خیلی مجمل و سربسته است ،آیا منظور از تفکر در احوال نفس یعنی همان تفکر در رذائل اخلاقی نفس ؟ ممنون میشم توضیحی پیرامون کیفیت و موضوع اندیشه بفرمایید.
سید علی روح بخش

سلام علیکم
دعا برای پیدا شده گمشده را می توانید در این آدرس بیابید:
http://www.farhangnews.ir/content/66172
تفکر در احوال نفس در واقع تفکر در قبض و بسط نفس است که ببیند رضایت خداوند چقدر در این قبض و بسط ها دخیل بوده است!
یکشنبه 5 مرداد 1393 12:23 ق.ظ
سلام
مییشه راه حلی برا ترک کاهل نمازی به خصوص نماز صبح
سید علی روح بخش

سلام علیکم
برایتان مطلبی را در وبلاگ نوشته ام!
دوشنبه 23 تیر 1393 09:56 ق.ظ
سلام
از پاسخگویی شما ممنونم. سوالی که برام مطرح میشه اینه که این خلوص یا عدم توبه از همون عمل خاص باید باشه دیگه؟ با این فرض اگه کسی که تیر میسازه توی همون عمل خلوص داشته باشه برای بهشتی شدنش کافیه؟ و یا من کسایی رو میشناسم که آدم بدی نیستن ولی توی رفتار با یه شخص دیگه یه کاری انجام میدن که حاضر به توبه از اون نیستن و تا آخر عمر هم اون رو توی دلشون دارن ولی آدمای بدی نیستن که لایق بهشت نباشن!
سید علی روح بخش

سلام علیکم
البته سخت است که انسان بتواند پی به پشیمانی و یا عدم پشیمانی دیگران ببرد. زیرا حتی اگر فردی اعلان عدم پشیمانی هم بکند باز نمی توان مطمئن شد او در این سخنش صادق بودن و واقعا پشیمان نشده است.
همچنین وقتی می توان فردی را بخاطر عدم پشیمانی محکوم نمود که واقعا کارش را زشت بداند. ممکن است فردی هنوز به این نتیجه نرسیده باشد که کارش زشت است! بسیاری از ما سالها بعد پی به اشتبهات خود می بریم! وقتی سن من بیشتر می شود و مستی های جوانی کم می شود و عقلمان بیشتر سخنش شنیده می شود آن وقت پی می بیم در جوانی چه اشتباهاتی را مرتکب شده ایم! بنابرین برای توبه انسانها نباید عجله نمود!
به هرحال قاعده شفاعت جلوی قضاوت درباره دوزخی بودن انسانهای گنهکار را می گیرد!
یکشنبه 22 تیر 1393 10:30 ق.ظ
سلام
میخواستم نظرتونو راجع به احادیثی که وجود داره در رابطه با بهشتی و جهنمی شدن بدونم مثلا حدیث داریم از امام صادق: هر که خانه ای داشته باشد و مؤمنی نیاز مند سکونت در آن باشد و آن را از او دریغ دارد خدای عزوجل فرماید:فرشتگان من ینده ام از سکونت دادن بنده ام در دنیا بخل ورزید به عزت خودم سوگند که هرگز در بهشت من سکونت نکند این تأکید با کلمه هرگز برای من قابل هضم نیست اگه اون بنده مسلمان باشه چی؟ بالاخره بعد از مجازات که وارد بهشت خواهد شد! و آیا یه همچین عملی متناسب با همچین مجازات سنگینیه؟
و یا از پیامبر(ص): خدای عزوجل به سبب یک تیر 3 نفر ر ابه بهشت می برد: سازنده ی آن که از شساختنش نیت خیر داشته باشد پرتاب کننده آن و کسی که آن تیر را به دست او بدهد. برای این کار به بهشت میرن!
سید علی روح بخش

سلام علیکم
تمامی احادیثی که یک عمل را موجب دوزخی شدن و یک عمل را موجب بهشتی شدن می دانند همه تحت دو قاعده عمومی عدم توبه و خلوص هستند.
عدم توبه سبب دوزخی شدن می گردد هر چند آن عمل بظاهر اهمیتی نداشته باشد! البته ممکن است فردی مورد شفاعت قرار گیرد و از دوزخ بعد از مدتی رهایی یابد! چون در این روایات وعده خلود در دوزخ داده نشده است!
خلوص شرط اصلی قبولی عمل است! البته ممکن است فردی هیچ عمل قبول شده ای نداشته باشد ولی در نهایت مورد شفاعت قرار گیرد و به بهشت برود!
روز قیامت مستضفین فکری و قاصرین در عمل جزء اعراف می باشند و اینان پس از انتهای حسابرسی در قیامت به پایین ترین قسمت بهشت انتقال داده می شوند!
سه شنبه 17 تیر 1393 11:20 ق.ظ
سلام
طاعاتتون قبول حق باشه
در رایطه با مستحبات و مکروهات میخواستم بدونم اینکه ما نسبت به اینها بی توجهی داریم و بیشتر حلال و حرام رو توی کارامون جلوی چشممون داریم از نظر اینکه بالاخره خدا گفته اینکارو انجام بدید توی اطاعت از فرمان خدا نوعی عصیان محسوب نمیشه؟ اگه در زندگی عادی آدم به کسی ارادت داشته باشه و بگه اینکارو نکن و جنبه بهتره انجام ندی داشته باشه ما انجام نمیدیم و انجام دادنش برای ما تجریه این حس چرا با خدا وجود نداره؟ و هیچ وقت این قضیه توی آموزه های دین اهمیتش مطرح نمیشه!
سید علی روح بخش

ترک همه مستحبات حرام است! یعنی اگر کسی هیچ مستحبی را انجام ندهد نشان اعراض قلبی از مستحبات و سبک شماری رضایت خداوند است! و این چیزی جز طغیان بر خداوند نیست!
پنجشنبه 5 تیر 1393 07:26 ب.ظ
سلام
ممنون میشم اگر توصیه هایی درباره ماه مبارک داشته باشید.
به امید بهرهمندی هر چه بیشتر!
چهارشنبه 28 خرداد 1393 07:08 ب.ظ
در مورد دعا می توان گفت: هر دعایی که بصلاح فرد مومن باشد مستجاب است مگر اینکه خود فرد بخاطر دچار شدن به شهوات گوناگون راه را اشتباه برود
سید علی روح بخش

متن فوق اجمال دارد لذا نمی توان کلیت آن را تأیید نمود!
دوشنبه 26 خرداد 1393 02:54 ب.ظ

مگرنه اینکه شهدا زنده اند و ناظر هستند.من مادرسه شهید میشناسم که چندسال است منتظراست که حتی لحظه ای آنها را درخواب ببیند اما متآسفانه این اتفاق نمی افتد.مگرنه اینکه دیدن مریض در اسلام سفارش شده؟این مادر بیش از یک ماه است زمین گیرشده و بیتابی شهیدانش رامیکند.اگرشهدازنده است پس چرا برای دلخوشی مادرشان حتی لحظه ای به خواب نمی آیند؟لطفا جوابی بدهید که قانع کننده باشد زیرا من اطرافیانم را با جملاتی مثل اجازه ندارند و امتحان الهی نتوانستم قانع کنم.متشکرم
دوشنبه 26 خرداد 1393 02:45 ب.ظ
سلام علیکم
ببخشید حاج آقا سوال من پاسخ داده نشده لطفا جواب سوالم رابگزارید.
مآجور باشید.
یکشنبه 25 خرداد 1393 02:33 ق.ظ
سلام علیکم
شب اول قبرشبی است که انسان فوت میکند یا شبی است که اورا به خاک میسپارند.
فشارقبر و نهی و منکر از چه زمانی شروع میشود.مآجورباشید
سید علی روح بخش

سلام علیکم
اگر قرار باشد شب اول قبر شب اول خاکسپاری باشد بسیاری از انسانها شب اول قبر ندارند چون اصلا به خاک سپرده نمی شوند.
جمعه 23 خرداد 1393 06:33 ب.ظ
اینکه بگوییم بخاطر دعا فرد با تدبیر بهتری عمل کند چون دعا به او صبر داده یا جلوی نفسانیات او را گرفته این گفته درست است؟
سید علی روح بخش

بله دعا همه امور زندگی فرد را در مسیر درست هدایت می کند!
یکشنبه 18 خرداد 1393 05:33 ق.ظ
در سخنرانی مسجد فرموده اید: نقش دعا برای دعا کننده و در زندگی او صبور شدن او است وگرنه مقدرات او بدون دعا تفاوتی نمی کند.
این قانون کلی دعا است ولی مثلا فراوانی رزق غیر از دعا از ویژگیهای نماز شب نیز گفته شده است.
سید علی روح بخش

مگر نماز شب غیر از دعا است؟ اصلا معنای اصلی «صلوة» دعاست!
سه شنبه 13 خرداد 1393 05:54 ب.ظ
در صلوات شعبانیه کنار وسعت علی من فضلک می فرماید نشرت علی من عدلک این فقره جگونه با دعای الهی عاملنا بفضلک و لاتعاملنا بعدلک جور در می آید
جمعه 2 خرداد 1393 02:18 ب.ظ
چند تا سوال شرعی داشتم:
1. کراهت ایستاده آب خوردن در شب اختصاص به آب دارد یا نوشیدنی های دیگر را نیز شامل می شود ؟
2. در مفاتیح آمده روایت شعر در روز جمعه ولو حق باشد مکروه است ، آیا این طور است؟
سید علی روح بخش

به نظر می رسد نوشیدن هر مایعی دارای این حکم و دیگر احکام مربوط به نوشیدن مایعات مثل نوشیدن سه جرعه باشد!
حق بودن اشعار به معنای درست بودن آنهاست و این اعم از پند و موعظه است! لذا خواندن اشعار مرثیه و پند و موعظه در شب و روز جمعه مشکلی ندارد.
جمعه 2 خرداد 1393 02:01 ب.ظ
سلام
معنای "عبادت" (بالمعنی الاعم) چیست؟و مصادیق غیر از اطاعت چیست؟
مصادیق دیگر "اطاعت" غیر از عبادت بالامعنی الاخص چیست؟
در ضمن ممنون میشم ذیل واژه "پرستش" توضیحی بفرمایید!
شکرا.
پنجشنبه 1 خرداد 1393 12:50 ق.ظ
سلام
عبادت به چه معناست؟ آیا به معنای خضوع و انقیاد است ویا اطاعت؟و آیا پرستش ترجمه صحیحی از این واژه می باشد؟
سید علی روح بخش

سلام علیکم
عبادت به معنای اظهار عبودیت است که در اصطلاح خاص آن اظهار عبودیت در قالبهای مرسوم شرعی است!
طبق اصطلاح خاص، عبادت یکی از مصادق اطاعت است ولی طبق معنای عام عبادت، اطلاعت یکی از مصادیق عبادت خواهد بود!
دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 12:10 ب.ظ
جطور است که ایمن بودن از سخط خداوند در دعای ماه رجب مدح خداوند شمرده شده است.
سید علی روح بخش

وقتی بنده ای در هر خیری امید به رحمت خداوند دارد طبیعی است از این که وقتی در معرض شر قرار می گیرد، ایمن است از این که خشم خداوند در قالب گرفتاری بنده به شرور جلوه نخواهد کرد!
آن امید به رحمت و این احساس ایمنی در واقع درخواست از خداوند است که به صورت خبر از آینده آمده است! مثل این که فرد گنهکاری نزد قاضی می گوید من از خشم شما احساس امنیت نموده و به رحمت شما امیدوارم!
شنبه 27 اردیبهشت 1393 01:02 ب.ظ
سلام علیکم سخط در دعای ماه رجب به چه معنا است
سید علی روح بخش

سلام علیکم
سخط مقابل رضاست چنانچه غضب مقابل رحمت است و کراهت مقابل محبت.
سه شنبه 23 اردیبهشت 1393 06:46 ب.ظ
سلام و رحمة الله
می خواستم بدونم "رحمت" یعنی چی ؟
در زبان عامیانه وقتی می گیم :"فلانی رحم کرد بر او" یعنی از او گذشت .
اما در قرآن و روایات به چه معناست؟
ممنون
سید علی روح بخش

رحم به معنای انعطاف است در مقابل شدید یعنی غیر منعطف! (اشداء علی الکفار رحماء بینهم)
رحم تفاوتی با معنای عرفی ندارد!
جمعه 19 اردیبهشت 1393 06:37 ب.ظ
در سوره احزاب می فرماید: انا عرضنا الامانة .... و حملها الانسان انه کان ظلوما جهولا
آیا این ظلوما و جهولا علت حمل انسان یا توبیخ او است بخاطر قبول کردن این حمل یا علت دیگری دارد.
سید علی روح بخش

ظلوم و جهول بودن بخاطر عدم توجه به قبول این بار سنگین مسؤولیت انسان بودن است!
سه شنبه 9 اردیبهشت 1393 12:39 ق.ظ
سلام
پنجشنبه اول ماه رجب است.
لطفا توصیه های برای استفاده هر چه بیشتر از این ایام بفرمایید .
ممنون و موفق باشید.
سید علی روح بخش

سلام علیکم
تفگر در مضامین دعای رجبیه (یا من ارجوه لکل خیر) می تواند بهترین زمینه را برای ایمان به رحمانیت شکوهمند خداوند را در این ماه عزیز بوجود بیاورد!
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 06:02 ب.ظ
سلام علیکم سلام آخر نماز روی سخنش با چه کسانی است
سید علی روح بخش

سلام علیکم
مراجعه کنید به:
http://islamquest.net/fa/archive/question/fa16180
یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 02:19 ب.ظ
سلام
می خواستم بدونم جایگاه محبت در تهذیب نفس چیست؟
و اینکه ؛ گذشته از ابزار علم و عمل در پالایش نفس ،نیازی هم به عشق ورزیدن هست و یا اساسا این حس صحیح و بجایی است؟
ممنون از شما.
جمعه 5 اردیبهشت 1393 09:41 ب.ظ
با این تعریف شما از ظلم به نفس استغفار حضرت موسی از این ظلم چه معنی دارد
سید علی روح بخش

مراجعه کنید به عنوان: «نفس و شیطان»
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30



آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

سلام علیکم خوش اومدین


تماس با ما