تبلیغات
اندیشه هایم - عمل خالص

در باره عمل خالص فکر می کنم:

وقتی کاری را منسوب به خداوند می کنیم و می گوییم: «این کار را برای خدا انجام می دهم» یعنی این عمل برای آرمانی خداپسندانه و با روشی خدا پسندانه انجام پذیرفته است و نیروی مغزی و عاطفی و فیزیکی این عمل تنها توسط او تأمین شده است و لذا انجام آن لطفی از ناحیه او به من است و من نه تنها با انجام آن خودم را مستحق چیزی نمی دانم بلکه احساس می کنم نعمتی دیگر سراغم آمد و ادای شکرش را بر گردنم گذاشته شد و من باید جوابگوی این نعمت هم باشم!

عمل خالص، عملی است که از تبعات منفی، خالص و رهاست!

وقتی جهاد خالص می شود یعنی خشونت طلبی را بدنبال ندارد!

وفتی عبادت خالص می شود یعنی کمیت آن فدای کیفیت و کیفیت آن فدای کمیتش نمی گردد!

وقتی مهربانی برای دیگران خالص می شود یعنی، مصلحت اندیشی در باره آنها تحت الشعاع هیجانات احساسی نمی گردد!

وقتی خدمت به دیگران خالص می گردد یعنی جای کمّ و کیف عبادت را اشغال نمی کند!

وقتی خودسازی خالص می گردد یعنی جای دگر سازی را در هیچ یک از مراتبش نمی گیرد!

وقتی دگرسازی خالص می شود یعنی به هیچ میزان فرد را نسبت به ضرورت خودسازی بی توجه نمی کند!

وقتی عمل به شریعت، خالص می شود یعنی جای فهم معنایی شریعت را نمی گیرد!

وقتی هر یک از طلب فلسفه و عرفان خالص می شود یعنی جای تعبد به شریعت را نمی گیرد!

*

وقتی عملی نزد خداوند پذیرفته می شود یعنی خالص است. آن وقت، رابطه احساسی فرد با عمل مقبول از بین می رود. دیگر فرد، با عملش خوبش نه به دیگران فخر می فروشد و نه زشتیهای را از یاد می برد و خودبین و اهل عجب می گردد.

بر عکس، زمانی که معصیت آمرزیده می شود آن وقت رابطه احساسی (احساس هراس از عقوبت) با معصیتِ انجام شده، برقرار می گردد. و فرد از هراس نسبت به تقصیرها کم کم به هراس نسبت به قصور ها می رسد. این هراس نشان آمرزش گناه است زیرا فرد با آمرزش گناهش تائب گشته است و خداوند تائبین را دوست دارد و حب خداوند، قرب به خداوند است و قرب بر عبودیت فرد می افزاید و عبد هرچه به عبودیت خود بیشتر پی ببرد نه تنها تقصیرها و که قصورها هم او را به شدت دچار دغدغه میکند!

*

پس خلوص عمل، و منسوب نمودن عمل به خداوند، عمل را درست مثل خود خداوند بی عیب و بی تبعه منفی می کند.

تنها اسلام است که می تواند به انسانها راه عمل خوب، بی تبعه منفی را نشان دهد.

من معتقد هستم غیر از آنها که خداوند توسط اسلام هدایتشان نموده است، هر کس هر عمل خوبی را انجام دهد بیشتر خود را مفتون تبعات منفی آن عمل نموده است! و لذاست که قرآن می فرماید: خداوند غیر از اسلام را به عنوان دین قبول ندارد. و دین یعنی روش زندگی!





نوع مطلب :
برچسب ها : معنای خلوص، جهاد خالص، فلسفه و عرفان خالص، کم و کیف عبادت، نشانه عمل مقبول، نشان آمرزش، توبه و مقام قرب،
لینک های مرتبط :
یکشنبه 23 تیر 1392 07:39 ب.ظ
آیا عمل صالح از دید قرآن عمل خالص است؟ چرا قران از لفظ صالح استفاده کرده تا خالص؟
سید علی روح بخش


در این باره مطلبی ان شاء الله خواهم نوشت!
یکشنبه 23 تیر 1392 07:34 ب.ظ
سلام علیکم

لطفا ترجمه مفهومی این آیه را با توجه به دیدگاه خود بیان کنید:

الیه یصعد الكلم الطیب والعمل الصالح یرفعه

سید علی روح بخش


سلام علیکم
کلام پاکیزه از زشتی وهم رو به سوی او دارد و پذیرنده خود را به سوی خداوند راهی می کند. همگام با فطرت الهی است! و عمل صالح و مناسب سسب تعالی و رشد فرد در دنیا و آخرت می گردد و حتما رنگی خدایی دارد و بهره از شریعت کرفته است که این چنین میزان صلاح و تناسبش بالاست!
شنبه 22 تیر 1392 07:24 ق.ظ
سلام.
میشه لطفا یک مثال بزنید از روش زندگی که اسلام میگه که این روش تبعه منفی یه کار خوب رو از بین میبره؟ میخوام بدونم برداشت من از این حرفتون به این صورت درسته: که مثلا یه دستوری که در دین وجود داره تبعه منفی این، با یه دستور دینی دیگه جبران شده؟
سید علی روح بخش


سلام
کمک به نیازمندان دارای تبعه منفی ریاست که با پرداخت حقوق مالی واجب، زمینه خلوص آن آماده می شود!
شنبه 22 تیر 1392 02:56 ق.ظ
سلام
ای کاش ریشه ی هر یک از اندیشه هاتونو در آیات قرآن بیان می کردید که قرآن رو هم بیشتر فهم کنیم.
در مورد خلوص می شود فهمید که خدا تبعات منفی آن عمل را برمی دارد ولی ربط آن به اسلام را نمی فهمم.می شود یک فردی در رابطه ی خود و خدایش کاری را خالصانه برای او انجام دهد بدون اینکه به این فکر کند که اسلام این را گفته.
در مورد خود خلوص هم باز این مطرح می شود که انگار خدا خلوص را به این مفتیها به کسی نمی دهد که بعد بخواهد تبعات منفیش را بردارد.که اگر این طور باشد خوب ...!!!داشتن این علم چه فایده ای دارد؟
من خودم برایم پیش آمده که در برهه ای برخلاف میل باطنیم تصمیمی را گرفتم که آن موقع با علم آن زمانم فکر می کردم خدا از من می خواهد که چنین کنم ولی نه تنها تبعات منفی طبیعی بلکه تبعات منفی بیش از حد انتظار هم در پیش داشت.
سید علی روح بخش


سلام
معارف اسلامی در حوزه های عقائد ئ اخلاق و فقه تمامی درخ دمت خالص سازی انسان و صالح نمودن عملهای خیر اوست!
در باره مثالی که زدی: عمل خالص صرفا مخالف با نفس نیست! عمل خالص عملی درست از تمام زوایای آن است حال چه موافق با نفس با شد و چه مخالف آن!
جمعه 21 تیر 1392 09:16 ق.ظ
سلام
چرا گفتید "تنها اسلام است که می تواند به انسانها راه عمل خوب، بی تبعه منفی را نشان دهد."
در این که اسلام این توانایی رو داره حرفی ندارم اما اینکه چرا فقط اسلام؟ چرا نگفتید ادیان آسمانی ؟ میشه بیشتر توضیح بدید که تفاوتش چیه که وقتی مثلا یک مسیحی که به خدا هم اعتقاد داره عمل خوبی رو به خاطر خدا انجام میده از نظر شما تبعات منفی داره ولی اگه یه مسلمون این عمل رو انجام بده تبعات منفی نداره ؟
ممنونم
سید علی روح بخش


سلام
همیشه گل باشی!
ادیان آسمانی یه وقتی ادیان آسمانی بودند! ولی بعدا توسط زمینیانی که نمی خواستند آسمانی بشوند، زمینی شدند و پر از خرافه. آنها حرفهای خودشان را ادبیات مذهبی زدند و منسوب به خدا کردند.
هر کار خوبی همانطور که گفتم، دارای تبعات منفی در فرد خواهد شد، اسلام ناب با تحلیل درست از شخصیت انسانها تلاش می کند تا آنها را در عین ترغیب به کارهای نیک، از تبعات منفی این کارها برهاند.
این کار آنقدر تخصص لازم دارد که علمش تنها در حیطه وحی است!
من وقتی یافته های بشری را در موضوع شناخت انسان مقایسه می کنم با آنچه ار وحی آموخته ام، این یافته بسیار سطحی و مانند انشاء بچه های دبستانی جلوه می کند!
حالا هرکی می خواد می تونه بیاد با من روی موضوعای های خاصی بحث کنه تا بهش حالی بشه این آیه قرآن:
وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرید (ق: 16)
ما انسان را آفریدیم و وسوسه‏هاى نفس او را مى‏دانیم، و ما به او از رگ قلبش نزدیكتریم!
پنجشنبه 20 تیر 1392 07:08 ب.ظ
آیا تبعه منفى یك كار الزاما مستقیما متوجه خود شخص مى شود یا اینكه ممكن است تبعه منفى یك كار بطور غیر مستقیم متوجه خود شخص شود؟ یعنى به جامه متوجه شود و سپس به او برگردد؟

سید علی روح بخش


خب بله این همه نوعی برگشت اثر یک کار است!
سه شنبه 18 تیر 1392 06:49 ب.ظ
سلام
فکر کنم این بحث را توی مسجد هم کردید؟
دیشب!
سید علی روح بخش


سلام
بله درسته است!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

سلام علیکم خوش اومدین


تماس با ما