تبلیغات
اندیشه هایم - تقوی اصل است!

درباره تقوا فکر می کنم که:

قطعا تقوا تنها دلیل سگولی بودن انسان نزد خداوند است! (ان اکرمکم عند الله اتقاکم)

کارهای خوب اگر مقدمه ای کردد برای ترک کارهای بد (مثل انفاق مستحبی که ترک بخل است) و یا خود ترک کار بد باشد (مثل نماز که خود ترک بی نمازی است)، آنوقت می تواند ارزشمند و با هدف رشد باشد!

ترک کارهای بد، غیر از انجام ندادن آن کارهاست! کسی که در معرض کار بدی نباشد، ترک آن کار معنی ندارد! ترک، یک فعل است! نگه داشتن خود است، مقابله با هجوم لشگر هوس است! لشگری که هر سربازش یک منفذ از منافذ «صدر»، - محل گرفتن تصمیم و «صدور» فرمان - را به اشغال خود در می آورد!

عمل خوب، این منافذ را می بندند. و عمل خوب زمانی این کار را می کند که درست باشد و با خلوص صورت گیرد.

کار درست، کاری است که با قوانین شرع، و با هنجارهای بایسته عرفی بسازد!

کار خالص کاری است که اولویت نخست هر کار خوبی در تمام اجزائش را مد نظر قرار دهد! شاید این، تعریف به مصداق و یا تعریف به نشانه باشد. به هرحال کار ریایی اولویتها را رعایت نمی کند!

مثلا:

آیا باید انفاقی صورت گیرد؟

بهترین فرد برای انفاق به او کیست؟

بهترنی جا برای انفاق کجاست؟ آیا کمک به نیازمندان است؟ و یا ساختن یک بنای مورد نیاز! و یا نشر معارف اسلامی!

به چه نحو باید این انفاق صورت گیرد؟ مخفیانه و یا جلوی چشم دیگران؟ شاید باید جلوی چشم دیگران باشد تا موجب ترغیبشان شود!

چقدر باید انفاق شود؟ چقدر حق ایثار وجود دارد؟ چقدر باید خانواه را مقدم داشت؟

...

همه این سؤالات و سؤالاتی از این قبیل، تنها با خلوص، امکان پاسخ گویی درست را می یابد!

آری!

عمل درست و خالص - که البته عمل درست هم دلیل بر خلوص عمل است - منافذ ورود لشگر هوس به مرکز مهم تصمیم گیری را بسته و فرد می تواند به کمک آنها این مرکز را از تصرف شیطان نگه دارد! «تقوا» نام عمل «نگه داشتن» است!

اگر فردی گناهی می کند و تصمیمی برای ترک آن نگرفته است، این فرد نمی تواند به ارزشمندی کارهای خوبی که می کند دل ببندد. اصلا شاید این که شیطان مزاحم او برای انجام کارهای خوب نمی شود، بخاطر تخلیه روانی او باشد. اگر شیطان به او اجازه این تخلیه را ندهد قطعا جایی لبریز می شود و نتیجه آن می شود که کلا از دست شیطان برهد و شیطان این را نمی خواهد.

اگر فردی خود را مشتاق کار خوبی می بیند ولی نسبت به انجام وجه واجب آن کار،  بی شوق است، بداند باز شیطان بر شانه اش سوار است و بر گوشش ادرار می کند! که این چنین گوشش سنگین شده و حرف درست را نمی شنود. به فقراء کمک می کند اما حق ارث صاحبان ارث را بالا کشیده است و یا خمس و زکات بر گردنش هست، ولی از پرداخت آنها سرمی تابد و یا نماز نمی خواند ولی زیارت عاشورا را از حفظ است! (شما این چنین آدمهایی را ندید اید ما دیده ایم)!





نوع مطلب :
برچسب ها : تقوا، نماز، تعریف خلوص، کار ریایی، انفاق، اولویت های کارهای خوب، ادرار شیطان،
لینک های مرتبط :
سه شنبه 28 خرداد 1392 12:52 ق.ظ
منسوب به اصل اراده بودن یعنى اخلاص، و براى اخلاص هم تقوا نیاز است و این یك دور مى شود. براى همین پرسیدم كه آیا عملى هست كه با پرهیز از آن بدون مقدمه اخلاص تقوى الله را درك كرد.
سید علی روح بخش


دور نیست زیرا اراده معلول چیزی نیست! چطور می شود خالص شد، باید اراده را تقویقت کرد! حال چطور می شود اراده را تقویت نمود؟ پاسخ این است که باید اراده را تقویت نمود!
علت یک پاسخ داشتن ایندو سؤال این است که اراده معلول چیزی نیست که اگر می بود می توانستیم علل اراده را بررسی کنیم و بگوییم اینگونه می شود اراده را تقویت نمود!
مع ذلک رعایت اصول انسانی گام نخست برای رشد است و طبیعتا در گام نخست انتظار خلوص نمی رود! و در میان اصول انسانی، رسیدگی به وضع نیازمندان در اهمست بیشتری برخوردار است!
دوشنبه 27 خرداد 1392 03:34 ب.ظ
آیا پرهیزگاری (تقوا) از عملی هست که مطلقا تقوی الله باشد؟
سید علی روح بخش


«خود نگهداری» اگر منسوب به اصل اراده باشد و چیزی شریک در آن نباشد، قطعا باید منسوب به خداوند باشد!
پنجشنبه 23 خرداد 1392 06:46 ب.ظ
مقام معظم رهبری در مورد اخلاص امام می فرمایند:

امام خصوصیات ممتاز فردى خیلى داشت؛ اما توفیقات او بالاتر از آن بود كه به خصوصیات فردى یك انسان - هرچه هم بالا - متكى باشد. شجاعت و آگاهى و عقل و تدبیر و دوراندیشى امام بسیار ممتاز بود - در اینها هیچ شكى نیست - اما توفیقاتى كه آن بزرگوار به دست آورد، خیلى بالاتر از این است كه به شجاعت و عقل و تدبیر و آینده‌نگرى زیاد یك انسان متكى باشد.
آن توفیقها از جاى دیگر نشأت مى‌گرفت، كه در درجه‌ى اول از اخلاص او ناشى مى‌شد؛ «مخلصین له الدّین»(۱) مخلص خدا بود و كار را فقط براى او - ولاغیر - انجام مى‌داد. لذا اگر همه‌ى دنیا هم در مقابل او قرار مى‌گرفتند و از او چیزى مى‌خواستند كه مورد رضاى خدا نبود، انجام نمى‌داد.۱۳۶۸/۰۴/۲۳


لطفا رابطه خلوص و تقوا را بیشتر توضیح دهید.
سید علی روح بخش


خلوص به معنای پرهیزگاری نسبت به ترک بدی و یا انجام خوبی تنها با انگیزه امتثال امر خداوند و جلب رضایت و عنایت او.
خلوص در تقوا یعنی همان تقوی الله! لذا خلوص جهت تقوا را مشخص میکند و تقوا محتوای خلصو را تعیین می کند!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

سلام علیکم خوش اومدین


تماس با ما