تبلیغات
اندیشه هایم - شرور

شرور عدمیات این جهان است.

هر شری، بُعدی از خیر در او مغفول مانده است که شر شده است.

شر، خلاء های جهان هستی است.

دروغ شر است زیرا عدم تطابق با واقعیت دارد ولی اگر تطابق با مصحلت داشته باشد، چون مصلحت جزئی از واقعیت است پس خیر است.

زنا شر است چون عدم تطابق با مقررات هر جامعه ای را دارد. و وقتی تطابق ایجاد می شود، دیگر زنا نیست.

عقرب شر است اگر احتیاط در برخورد با آن صورت نگیرد. ممکن است احتیاط هم صورت گیرد و عقرب غفلتا بزند، و فرد صدمه ببیند. این صدمات شر نیست. پس عدم احتیاط خلائی است که عقرب را شر نموده است.

از مثالهای فوق معلوم می شود که شر وصف یک نسبت است. هیچ پدیده ای بدون این که وارد مقایسه و نسبتهای او با دیگر پدیده ها شویم، شر نیست. و وقتی او را با «وجود داشتنش» بسنجیم خیر است. چون نقطه مقابل آن که عدم است شر محض است.

حتی اگر نسبتهای یک پدیده را هم مورد ملاک قرار دهیم باز به همین قضاوت می رسیم که هر پدیده ای دارای خیر کثیر است.

مثلا دروغ کلماتی است که بر زبان آمده است. این کلمات بارها در ترکیبهای مختلف در حالات گوناگون توسط افراد متفاوت مطرح شده است و همه خیر بوده است.

از طرفی دیگر چیزی که می تواند شرور را به خیر تبدیل کند، اقرار به همان خلاء وجودی است.

کسی که دروغ گفته است بگوید: سخنم عدم مطابق با واقعیت است.

این خیر، چون نشان شجاعت فرد است، صدق و شجاعت را توأمان دارد لذا در شر، خیر بیشتری نهفته است.

در مثال بالا دو خیر برای دروغ گفته شد. یکی زدن حرف راست و دوم شجاعت. با خیر نخست، شر اول از بین رفت و با خیر دوم، پدیده دروغ دارای خیر شد.

پس همه پدیده های جهان می تواند برای انسان خیر باشد البته اگر او بخواهد.

انسان در مسیر کمال، هرچه شیطان برایش مانع ایجاد کند، او می تواند از این موانع به عنوان سکوی پرش و جهش استفاده کند لذا شیطان و همه شرور ناخواسته موجب کمال انسان می شود.





نوع مطلب :
برچسب ها : نقش شرور و شیطان در کمال انسان،
لینک های مرتبط :
سه شنبه 26 شهریور 1392
یکشنبه 31 شهریور 1392 04:09 ب.ظ
در قسمت دوم منظور از تطابق چیست؟ چه تطابقی ایجاد شود؟
سید علی روح بخش


منظور، تطابق با واقعیت است. واقعیتی که خداوند آن را قرار داده است.
یکشنبه 31 شهریور 1392 12:01 ب.ظ
منظور از این جمله در متن چیست؟

«زنا شر است چون عدم تطابق با مقررات ... و وقتی تطابق ایجاد شود ... »

سید علی روح بخش


کجاش ابهام داره؟
پنجشنبه 28 شهریور 1392 06:11 ب.ظ
سلام بر شما
اینکه می گویید شیطان مانع بیافریند؛ خود مانع یک چیز وجودی است و نمی توان چیز عدمی را پدید آورد
سید علی روح بخش

سلام بر شما
شیطان مانع یک بعد وجودی می شود و بعد خلأ بوجود می آید و این خلأ همان بعد عدمی است.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

سلام علیکم خوش اومدین


تماس با ما