تبلیغات
اندیشه هایم - جبر و اختیار

درباره جبر و اختیار من فکر می کنم:

هیچ قدرتی به هیچ موجودی واگذار نشده است! لا حول و لا قوه الا بالله. شما وقتی دستت را بالا می بری شما این کار را نکردی! شما وقتی تخیلی میکنی شما این کار را نکردی! شما وقتی می ترسی و دچار هیجان وحشت می شوی، شما دخلی در این احساس نداری!

همچنین پرنده که می پرد درست مثل دریاست که موج دارد، آب را این موج جابجا می کند. خودش هیچ دخالتی در آن ندارد!

از این منظر جبر در همه هستی حاکم است یعنی همه مجبورند که فرمان خداوند را اجراء کنند و به ادبیات مادی گرایان، همه مجبورند تا تحت عوامل تأثیر گذار، تأثیر بپذیرند.

اما به انسان این اختیار داده شده است تا «بخواهد» یا «نخواهد». «راضی باشد» یا «راضی باشد».

وقتی انسان چیزی را می خواهد، غالبا خداوند خواست او را محقق می سازد. اتسان با همین رغبت تشدید شده اش (یعنی اراده) به درگاه خداوند دعا می کند که خواسته اش را محقق سازد. هرچند این دعا، به زبان نیست!

قرآن می فرماید: مَنْ كانَ یُریدُ الْحَیاةَ الدُّنْیا وَ زینَتَها نُوَفِّ إِلَیْهِمْ أَعْمالَهُمْ فیها وَ هُمْ فیها لا یُبْخَسُونَ (هود: 15) كسانى كه زندگى دنیا و زینت آن را بخواهند، (نتیجه) اعمالشان را در همین دنیا بطور كامل به آنها مى‏دهیم و چیزى كم و كاست از آنها نخواهد شد!

توچه داشته باشید می فرماید «من یرید» هر کس اراده کند! یعنی تنها چیزی که در اختیار انسان گذاشته شده است، اختیار اراده کردن و خواستن است!

من بیش از این توضیح نمی دهم. از دوستان می خواهم خوب بیاندیشند تا بابهای مهمی از معارف الهی را بتوانند با آنچه گفتیم عمق یابی کنند و از سطح آنها عبور نمایند!





نوع مطلب :
برچسب ها : جبر و اختیار، اراده، خواستن و نخواستن، دعا، مشیت الهی، لا حول و لا وقه،
لینک های مرتبط :
جمعه 7 تیر 1392 09:40 ب.ظ
وقتی ما یک چیزی اراده می کنیم و از خدا از ته دل طلب می کنیم ولی یک یا چند عامل خارجی تحقق اراده ما را سست می کنه و یا از بین می بره، حالا ما چطور باید به این خواست و اراده در قلبمون نگاه کنیم؟ باید نسبت به خواستمون قلبا تجدید نظر کنیم با اصرار کنیم؟ یا چی کار کنیم؟
سید علی روح بخش


سستی اراده نشان عمیق نخواستن است و تنها آرزو نمودن است! هر آدمی دوست دارد و آرزو دارد بهتر از آنچه هست باشد! ولی این آرزو ارزشی ندارد زیرا «خواستن عمیق» نیست! ما بارها «خواستن عمیق» را تجربه کرده ایم! و در ان تجربه این را یافته ایم که هیچ عامل بیرونی نتوانسته است مانع رسیدن ما به خواسته امان شود!
یکشنبه 2 تیر 1392 12:41 ب.ظ
ببخشیدراهنماییم می کنید!
به طور مثال در اراده وجود یک تخیل آیا به این صورت که من خواستم اون تخیل باشه که خدا هم داده ؟به این صورت که اراده ما از باز بینی خدا رد شده و بعد از قبول آن اراده ایجاد شده؟که در این صورت اراده انسان مساوی ایجاد نیست

یا خدا خواسته اون تخیل باشه و من فقط در خواستن یا نخواستن (رد یا قبول)اون تخیل اراده دارم ؟
سید علی روح بخش


رابطه اراداه ما با اراده خداوند همان نقطه اصلی ابهام در بحث قضا و قدر است که امر شده ایم از پرداختن نظری به آن پرهیز کنیم! این که موجودی بتواند در جهان هستی اراده ای در عرض اراده خداوند داشته باشد قابل فهم نیست!
ولی این فقط از نقطه نظر فلسفی است و الا بالوجدان ما مرز بین جبر و اختیار را بخوبی احساس می کنیم و درک می کنیم «بین ذلک» را در فرمایش امام صادق علیه السلام که «لا جبر و لا تفویض بل امر بین ذلک»
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

سلام علیکم خوش اومدین


تماس با ما