تبلیغات
اندیشه هایم - متأسفم قرآن عزیز
عزیران سلام علیکم
امروز به فکر رسید متأسفانه قرآن برای ما بیشتر مقدس است تا جذاب!
مفهوم «مقدس» بیشتر بار فرهنگی دارد نه معرفتی. به این معنا که چون در محیطی زندگی کردیم که قرآن بیسار محترم بوده است ما هم به دیده احترام یعنی همان تقدیس به آن نگاه می کنیم و بصورت تعبدی آنچه در باره قرآن گفته شده است را می پذیریم.
مثل این که قرآن معجزه است! کسی مثل آن را نمی تواند بیاورد. دوای همه دردها روحی بشر در آن است و یا حتی این سخن که: همه چیز در قرآن است.
ولی احساس ما همراه با این پذیرش نیست. یک متاب رمان برای ما جذاب تر است و یا یک کتاب شعر و یا حتی حدیث.
حتی متأسفانه در مجالس مذهبی اگر سخنرانی بخواهد با سخنش جذابیت بدهد و اهل مجلس را بیشتر تحت تأثیر قرار بدهد ترجیح می دهد حدیث بخواند.
همه اینها بخاطر این است که شیطان همه تلاشش را می کند تا قرآن را از احساس ما برباید البته موفق هم شده است. چون شیطان بخوبی می داند وقتی کسی موفق شود با قرآن انس پیدا کند دیگر نمی تواند او را از قرآن جدا کند و به چیز دیگری مشغولش کند!
حالا یک نفر صدایش خوب است وقتی قرآن تلاوت می کند خوشش می آید و یا خطش خوب است و قتی قرآن را کتابت می کند خوشش می آید و یا تذهیب بلد است حاشیه قرآن را تذهیب می کند آن وقت صفحه تذهیب شده برایش جذاب جلوه می کند. و یا چاپ مرغوبی از قرآن را در اختیار دارد خوشش می آید به آن نگاه کند خصوصا اگر هفت رنگ چاپ شده باشد و کاغذش لطیف است دوست دارد به آن دست بکشد. و یا قرآن را حفظ کرده است از این که می بیند قدرت حافظه اش یاریش داده که جملات زیادی را در خود جای دهد و خصوصا این که جلوی بقیه بدون مشکل آن را بخواند خوشش می آید.
اینها هیچ کدام ربطی به جذابیت قرآن ندارد. شاید بشود گفت مقدمه است برای کشش به طرف اصل قرآن.
آدمها جقدر سؤال دارند؟ خیلی ولی چقدر این سؤالها ربطی به قرآن دارد؟ چقدر محصول تدبر در قرآن است! قرآن که شعبده بازی نیست که به راحتی بشود با شگفتی به آن نگاه کرد! باید در آن تدبر نمود. باید با مراجعه به کتابهای لغت و تفسیر پرده های نخستین آن را برداشت تا تازه مسیر تدبر آغاز شود و فرد به سؤال برسد.
این درد دلی بود خدمت دوستان نمی دانم چه کاری از دست من برای دوستان در این باره بر می آید؟ اگر فکری به ذهنتان می رسد بگویید شاید پیشنهاد عملی و خوبی پیدا شود. شاید!
و السلام




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 22 مرداد 1393 07:42 ب.ظ
سلام علیکم.یک سوال داشتم در مورد اینکه "همه چیز در قرآن هست" که از اصلی ترین مستمسک ها برای کسانی است که دین را پاسخگوی همه ی مسائل مورد نیاز بشر برای همه ی زمانها میدانند.سوالم در مورد حدیثی است در این رابطه:" ما من امر یختلف فیه اثنان الا و له اصل فی کتاب الله و لکن لا تبلغه عقول الرجال." منظور حدیث این است که اساسا عقل بشر توانایی دستیابی به این "همه چیز" را ندارد؟ این با تبیان لکل شیء بودن قرآن منافات ندارد که جز ائمه(ع) کسی توانایی دستیابی به معارف مورد نیاز از قرآن را نداشته باشد؟یعنی فقط برای ائمه تبیان است؟
سید علی روح بخش

به نظر می رسد مقصود از «همه چیز» همه چیز در مسیر رسالت قرآن است که همانا هدایت انسانها به مسیر درست زندگی معنوی است و زندگی مادی انسانها هم آن مقدار برای قرآن و احادیث اهمیت دارد که تأثیر گذار در زندگی معنوی آنهاست! و همین مقدار هم به اندازه کافی برای زندگی مادی توصیه های لازم شده است!
سه شنبه 21 مرداد 1393 10:07 ق.ظ
سلام
به نظر من خیلی خوب میشد اگه میتونستید بعنوان تکلیف آیه میدادید و ما بهش فکر میکردیم و سوالات و برداشت های خودمونو و یا ابهامات رو میگفتیم اینطوری هم ذهن با تدبر در آبات آشنا میشه هم از فهم های دیگران میشه استفاده کرد برای فهمیدن بهتر. متشکرم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

سلام علیکم خوش اومدین


تماس با ما