تبلیغات
اندیشه هایم - سوء ظن و حسن ظن

درباره ملاک سوءظن و حسن ظن من فکر می کنم:

کسی که علی الظاهر کفه خوبیهای او بر بدیهایش می چربد باید به او حسن ظن داشت و کسی که بدیهایش بر خوبیهایش می چربد باید به او سوء ظن داشت!

و چون اعتقادات صحیح قسمت اعظم خوبیهای یک شخص را تشکیل می دهد، باید به آنانی که دارای اعتقادات صحیح هستند، حسن ظن داشت و نسبت به کسانی که اعقاداتشان صحیح نیست سوء ظن داشت!

این که قید «علی الظهر» را آوردم برای این است که ما قضاوت واقعی درباره اعتقادات قلبی افراد نمی کنیم و کاری هم به این نداریم کی دوزخی است و کی بهشتی! زیرا این قضاوت در حیطه آگاهی ما نیست و نخواهد بود!

آنچه ما می توانیم درباره آن قضاوت کنیم، «انتساب» افراد به مجموعه ای از اعتقادات صحیح و نا صحیح است!

شیعه از نظر ما دارای صحیح ترین اعتقادات است. در میان شیعیان افرادی را می بینیم رفتاری درستی ندارند، این رفتار نادرست سبب نخواهد شد ما از آنها روی برگردانیم و با آنها دشمنی ورزیم و نتیجه آن در سوء ظن ما نسبت به آنها انعکاس یابد!

تحمل رفتارهای ناشایست شیعیان، سبب استحکام اعتقادات ما می شود! زیرا ما بخاطر اهمیت دادن به همین اعتقادات آنها را تحمل می کنیم! و برای همین اعتقادات از اعصاب و روان خود هزینه می کنیم در نتیجه قدردانی خود را نسبت به این اعتقادات اثبات نموده ایم و این سبب فزونی و ریشه نمودن آنها در ما می شود.

اگر خدای نکرده بخاطر خوشی اخلاق کسی که دارای اعتقادات سالمی نیست به او بیشتر روی خوش نشان دادیم از کسی که بد اخلاق است ولی منتسب به مجموعه ای از اعتقادات سالم است، آن وقت توقع نداشته باشیم که بتوانیم از اعتقادات سالم خود دفاع کنیم چه رسد متوقع باشیم آنها را عمق بخشیم!

معنای «حب فی الله» و «بغض فی الله» همین است که عرض کردیم. مهمترین و سخت ترین و فتنه آمیزترین راهی که می شود به خداوند نزدیک شد همین حب و بغض فی الله است که بصورت حسن ظن و سوء ظن خودش را بروز می دهد!





نوع مطلب :
برچسب ها : اعتقادات سالم، حب فی الله بغض فی الله، تولی و تبری، ملاک حسن ظن، ملاک سوء ظن، روش تحکیم اعتقادات،
لینک های مرتبط :
دوشنبه 27 مرداد 1393 08:27 ب.ظ
جذاب ترین فروشگاه اینترنتی

زیمابی - سایت انتخاب و خرید جدیدترین کالاهای دیجیتالی به همراه ارائه محتوای تخصصی بصورت ویدئویی و مرجع نقد و بررسی کامل کالا جهت خدمت رسانی به مشتریان اینترنتی

صفحه نخست : www.ZIMABI.com
شبکه ویدئوها : www.zimabi.com/videos
تبادل نظر کاربران : www.zimabi.com/blog
دانلود های رایگان : www.zimabi.com/download
خبرگزاری برندها و تکنولوژی : www.zimabi.com/news
شنبه 25 مرداد 1393 02:43 ق.ظ
سلام!

وبلاگ شما خیلی زیباست!

می خواستم سایت طب بوک را معرفی کنم

طب بوک شبکه احتماعی پزشکی هست که هم پزشکان و هم بیماران و سایر ارایه دهندگان خدمات پزشکی در آن عضو می شوند.

ارایه دهندگان خدمات پزشکی ( پزشکان- کلینیکها - داروخانه ها و ... ) علاوه بر معرفی خود و تبلیغ خدمات خود می توانند با ارسال مطلب و عکس به تبادل نظر در مورد داروها - بیماریها و مسایل پزشکی بپردازند.

و بیماران می توانند نظر خود را راجع به خدمات ارایه شده اعلام کنند.

لطفا از سایت ما بازدید کنید

منتظرت هستم!
-
خیلی خوب وجامع است .
شنبه 8 تیر 1392 08:32 ب.ظ
سلام
پیرو این جوابتون یه سوال دیگه که هست اینه که اگه بنا به فرمایش شما که «میزان زشتی اخلاق هر کسی را باید با میزان فشار بر او بررسی نمود»، به نظر میرسه این توجیهی می تونه باشه برای همه رفتارهای زشت آدم یعنی تاثیر شرایط و محیط بر رفتارهای آدمی که از سوی روانشناسان غربی خیلی شنیده می شه؛ و اگه قرار باشه فشارها بر رفتارها تاثیرگذار باشه برای کسی که ادعای اعتقاد داره، پس جایگاه ارسال انبیاء و امامت ائمه «علیهم السلام» کجاست؟ و با توجه به درسی که من از محضر خودتون گرفتم، شرایط سخت و تلاش برای غلبه بر اون می تونه اجر آدمو در پیشگاه خداوند بیشتر کنه نه اینکه توجیهی باشه برای رفتارهای زشت آدم!
سید علی روح بخش


چرا حد زای محصنه با غیر محصنه متفاوت است؟ چرا حد دزدی مال محبوس و غیر محبوس فرق می کند؟ چرا حکم مرتد فطری با ملی یکی نیست؟ چرا دروغ در شرائط اضطرار حتی واجب است؟
از این موارد بسیار است که در اسلام مفاهیم هر چند اقتضای زشتی و زیبایی دارند ولی زیبایی و زشتی ذاتی آنها نیست بلکه متناسب با شرائط فرد نمره گذاری می شود!
نقش هدایت الهی این است که انسان بفهمد باید کی و کجا و چگونه و چقدر متأثر از محیط باشد و چقدر تأثیر گذار در آن! اگر می توانستیم در این باره حکم مطلقی صادر کنیم که دیگر نیاز به این همه اجکام متنوع نبود!
بحث ما غربیها سر اصل نسبیت اخلاق نیست بلکه سر حدود و ملاکهای ارزش گذاری است!
یکشنبه 2 تیر 1392 09:29 ب.ظ
سلام
در این باب سوالی که برای من مطرح می شود این است که اگر کسی دارای اعتقادات شیعی است ولی اخلاق خوبی ندارد و نتوانسته اعتقادات خود را عملی کند، آیا این به این معنی نیست که این شخص اعتقاداتش ظاهری بوده و قلبی نیست که نتوانسته منجر به عمل حتی در ساده ترین چیزها شود؟ و چگونه می شود که یک انسان واقعا به چیزی معتقد باشد ولی خود را ملزم به عمل به آن نمی کند منظورم کسی است که حتی سعی برای آن هم ندارد؟ و سوال بعدی اینکه چگونه ممکن است کسی واقعا به خدا و اهل بیت معتقد باشد اما خدا و اهل بیت به آنها در درک و پایبندی به یک سری از اخلاقیات بدیهی یاری نرسانند؟
سید علی روح بخش


نمی توان این قضاوت را داشت زیرا شیطان به آنهایی که اعتقادات صحیحی دارند بیشتر می تازد. میزان زشتی اخلاق هر کسی را باید با میزان فشار بر او بررسی نمود.
از طرفی دیگر غالبا ما انسانها را وقتی دارای یک اخلاق خیلی زشت می پنداریم که ما را متضرر نموده اند و حب نفس ما در قضاوت نسبت به میزان زشتی اخلاق آنها مؤثر است!
و مسئله سوم این است که انسانها دارای زیباییهای اخلاقی هستند که معمولا هنگام قضاوت در باره آنها مورد غفلت قرار می گیرد و به همین خاطر است که خداوند قضاوتش با ما در باره انسانها متفاوت است!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

سلام علیکم خوش اومدین


تماس با ما